الگوريتم کبوتر يا همان الگوريتم پايگون در حدود دو سال پيش در بيست و چهارم جولاي سال 2014 عرضه شده است. بيشتر موضوعاتي که پيرامون اين الگوريتم مطرح شده درباره ارتباط محلي ميان صفحات مختلف، دسته بندي مطالب اينترنتي و نمايش سريعتر نتايج جستجو به کاربران ميباشد. هر چند ارتباط محلي و نتايج جستجوي محلي چيز جديدي نيست و از مدتها پيش گوگل چنين قوانيني را در جستجوهاي خود رعايت مي کند اما کاربرد عمده الگوريتم کبوتر بر روي همين موضوع بنا شده است.
براي تشريح بيشتر ميتوان گفت زماني که شما عبارت رستورانهاي رامسر را سرچ ميکنيد گوگل اين رستوران ها را به صورت نتايج جداگانه نشان نميدهد بلکه فهرست و ليستي مشخص از رستورانهاي رامسر را نمايش ميدهد. پس از نمايش فهرستهاي معتبر به سراغ نيازمنديها ميرود و تازه در صفحه دوم به نوشته هايي از رومه ها ميرسيم که فهرستي از اين رستورانها را براي راهنمايي مخاطبين خود ارائه کرده اند و در انتها شايد در صفحات سوم و چهارم به سايت اختصاصي رستورانها برسيم
در آزمايش هاي مختلف نشان داده که صرفا بعد مکاني دخيل نيست و موارد ديگري نيز در رتبه بندي مکان ها مرتبطند.
گوگل امروزه با تست هاي فراواني که در اين مورد انجام داده است سعي کرده که بهترين نتايج را به کاربران نشان دهد. موبايل ها نيز به اين امر کمک کرده اند، چرا که دستگاه هاي موبايل مکان دقيق تري را به گوگل ارائه مي دهند.
3. يکي از قابل توجه ترين نتايج الگوريتم کبوتر، تغيير در تعداد مکان هايي بود که توسط گوگل نمايش داده مي شد. قبل ار ارائه اين آپديت، گوگل براي کلمات مورد جستجويي که به مکان ها مرتبط بودند، ليست 7 تايي از مکان ها را نمايش مي دهد. در سال 2015 نيز بعد از ايجاد اين آپديت در زمان کمي اين ليست به 10 عدد نيز رسيد. اما رفته رفته از اين تعداد کاسته شده و مدت هاست اين ليست به شکل سه تايي نمايش داده مي شود. اين کاهش تعداد مکان ها موجب شده که بسياري از کسب و کارها شانس نمايش مکان خود در نتايج جستجو را از دست بدهند.
4. با رويکار آمدن الگوريتم کبوتر بسياري از کسب و کارها، شروع به فعاليت هاي نامتعارف کردند تا با استفاده از ضعف هاي گوگل در اين زمينه، نام کسب و کارشان، در نتايج مکاني گوگل به نمايش درآيد. يکي از جنبه هاي آزار رهنده الگوريتم کبوتر که همچنان نيز به طور کامل حل نشده است، عدم تفکيک کسب و کارهاي حقيقي از انواع غير حقيقي آن است. افرادي سعي مي کنند که با تغيير نام خود در مکان هاي گوگل، خود را به شکل نامتعارفي در نتايج گوگل نمايش دهند.
خواهشي که اول مقاله از شما کردم، يادتان است؟ شما وقتي عبارت "کافههاي نزديک من" را جست و جو کرديد، گوگل يک سري پيشنهادات براي شما نمايش داد. حالا فرض کنيد که همين عبارت را در شهر ديگري جست و جو کنيد. آيا باز هم گوگل همين پيشنهاد ها را براي شما نمايش خواهد داد؟ قطعا نه! حالا کمي تخصصيتر بخواهم بگويم، الگوريتم کبوتر، الگوريتم جست و جوي شما را با الگوريتم وبسايتهاي مرتبط تطابق ميدهد و هر کدام که از لحاظ مکاني به شما نزديکتر باشند را به ترتيب براي شما نشان ميدهد.
بعد از اينکه گوگل الگوريتم کبوتر را وارد موتور جست و جوي خودش کرد، تغييراتي در صفحه نتايج جست و جو (يا همان SERP) ايجاد شد که در رتبه بندي بسياري از وبسايت ها تاثير گذاشت. مثلا فرض کنيد که يک کافه (ميبينيد چقدر به کافه علاقه دارم!) در منطقه گيشا وجود دارد. اگر قبل از اينکه الگوريتم کبوتر اعمال شود، شما عبارت "کافههاي خوب تهران" را جست و جو ميکرديد، ممکن بود که اسم اين کافه را هم در فهرست گوگل ببينيد. اما بعد از اينکه اين الگوريتم اعمال شد، اسم اين کافه از اين فهرست پاک شد! اين تا حدي به ضرر کافه است، نه؟ اما هميشه هم اينطور نيست. چرا؟ چون از طرف ديگر اگر شما عبارت "کافههاي خوب در گيشا" را سرچ کنيد، احتمال زياد اسم اين کافه را خواهيد ديد.
اين مثال به ما نشان ميدهد که الگوريتم کبوتر با اينکه ممکن است بعضي موارد را در نتايج جست و جو به ما نشان ندهد، اما همين مورد را در يک عبارت جست و جو (يا همان query) ديگر براي شما ميآورد. در کل، الگوريتم کبوتر سعي ميکند نتايج جست و جو را هرچه بيشتر جزئي و شخصي سازي بکند و معيارش هم براي اين کار، موقعيت مکاني شما و نيز فاصله فيزيکي شما با عبارت مورد نظرتان است.
همانطور که از نمودار و از خلاصه يافته ها هم ميبينيد، اکثر افرادي که در اين مطالعه بررسي شدند، فقط تغييرات جزئي ديده اند. البته بخشي از اين کسب و کار ها هم وجود دارند که از کاهش ترافيک وبسايتشان شاکي بودند! پس اينجا يک مسئله پيش ميآيد و آن هم اين است که آيا اين کاهش در ترافيک ميتواند نتيجه افزايش کيفيت باشد؟ اگر براي شما هم پيدا کردن جواب اين سوال جالب است، پيشنهاد ميکنم حتما بخش بعدي را مطالعه کنيد.
Local Seo، از جمله موضوعاتي است که امروزه بر سر زبان ها افتاده و مدت هاست که مورد توجه موتورهاي جستجو مخصوصاً گوگل قرار گرفته است.
در اين روش جستجوها بر اساس مختصات جغرافيايي کاربران تعيين مي شود و در نتايج جستجو به کاربران ارائه مي گردد.
به عنوان مثال، شما در يکي از شهرهاي اطراف تهران حضور داريد و به دنبال نزديک ترين باشگاه ورزشي به محل زندگي خود هستيد. در اين لحظه شروع به جستجو در گوگل مي کنيد و ليستي از باشگاه هاي نزديک به محل خود را در صدر نتايج جستجو مشاهده مي کنيد.
گوگل نتايج موجود را بر اساس آيتم هاي مختلفي همچون google maps، google business و غيره براي مشخص نمودن محل شرکت و کسب و کارهاي گوناگون مرتب و در نتايج به کاربران ارائه مي دهد.
در اين قسمت به الگوريتمي اشاره خواهيم نمود که به مرتب سازي نتايج جستجوي محلي، کمک شاياني خواهد نمود.
کبوتر يا Pigeon، الگوريتم جديدي است که از طرف گوگل ارائه شده است و از آنجايي که بر روي جستجوي محلي متمرکز مي شود، هدف آن بهبود نتايج جستجو بر اساس موقعيت جغرافيايي کاربر و تجارت او مي باشد.
تغييراتي که بر اساس الگوريتم کبوتر ارائه مي گردد، هم در نتايج جستجوي صفحات وب و هم بر روي جستجو بر اساس نقشه گوگل تاثيرگذار خواهد بود و بزودي شاهد جابجايي هاي بسياري در رتبه بندي صفحات خواهيم بود.
البته بايد به اين نکته اشاره نمود که در حال حاضر نام مشخص و رسمي از طرف گوگل براي اين الگوريتم ارائه نشده است و از آنجايي که در گذشته براي ارتباطات محلي و نزديک از کبوتران استفاده مي کردند، وب مستران نام کبوتر را براي اين الگوريتم انتخاب نمودند.
براي مطالعه بيشتر در مورد سئو کلاه سياه يا سفيد اين مقاله را مطالعه فرماييد.
درباره این سایت