ديسک و صفحه چيست؟


به گزارش نمايندگي حيدري، اکثر افراد هر روز از خودروي شخصي خود براي رفت و آمد استفاده مي کنند و برخي ديگر نيز مدام در حال مسافرت هستند، با اين تفاسير صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتي محسوب مي شود که پيوسته درگيراست و با هر بار فشار پدال چندين قطعه در خودرو براي انتقال نيرو به چرخ ها درگير مي شود که با توجه به فعاليت زياد اين قطعه بهتر است سيستم کلاچ خودرو بعد از گذشت 50 الي 60 هزار کيلومتر بسته به نوع رانندگي  تعويض و يا در حد امکان رگلاژ شود    . 


ديسک و صفحه چه زماني بايد تعويض شود؟


يکي از نشانه‌هاي زمان تعويض ديسک و صفحه زماني است که ما خودرو را در دنده يک گذاشته ايم و کلاچ را رها مي‌کنيم، اگر موتور و اتاق خودرو به لرزه افتد يک نشانه واضح و کامل براي تعويض ديسک خودرو است.شايد پيش آمده باشد که نزد تعميرکاري برويد و از وي بخواهيد تا صفحه کلاچ شما را تست کند خب وي دوري با خودرو مي‌زند و به شما مي‌گويد ، آيا تا به حال به اين نکته فکر کرده‌ايد که تعميرکار چگونه متوجه زمان تعويض ديسک و صفحه مي شود؟ زماني که اتومبيل در حال س است دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها مي‌کنيم، اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد ديسک و صفحه تمام شده است.


اما اگر خودرو سريع خاموش شد، هنوز زمان تعويض صفحه کلاچ فرا نرسيده است؛ به همين سادگي! اگر در سر بالايي نيمه شديد، نياز به تعويض دنده به شماره‌هاي سنگين بسيار مشهود باشد، نشانه‌اي براي تعويض صفحه کلاچ است. شايد براي شما نيز پيش آمده باشد که پشت فرمان متوجه شويد، اتومبيلتان بيش از حد معمول گاز مي‌خورد اما حرکت و شتاب خوبي ندارد! خب درست است، بايد دست به جيب شويد! گاه پيش مي‌آيد که دنده‌هاي خودرو، خصوصا دنده يک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختي اين اتفاق مي‌افتد. اين مشکل در ترافيک‌هاي سنگين نيز به وضوح مشاهده مي‌شود.


صفحه کلاچ


اين وسيله سبب به حرکت درامدن ساير قسمت هاي کلاچ مي باشد صفحه کلاچ شامل رويه هاي اصطکاکي (لنت هاي صفحه کلاچ ) است که به يک صفحه فولادي پرچ شده اند صفحه فولادي حرکت دوراني را توسط فنرهاي پيچشي به صفحه داخلي منتقل مي کند صفحه داخلي با محور خروجي از موتور که محور ابتدايي دستگاه انتقال حرکت است درگير است رويه هاي اصطکاکي بين دو عضو محرک يعني چرخ طيار و صفحه فشار در اثر نيروي وارد از فنرهاي بين روپوش و صفحه فشار کاملا تحت فشار قرار مي گيرد.


 


حذف ارتعاش ميل لنگ


به علت فاصله زماني موجود بين ضربات قدرت منطقه ميل لنگ گاهي در ميل لنگ ارتعاش هاي پيچشي شديد به وجود مي ايد اگر اين ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نيرو منتقل شود صداي شديدي توليد شده و دنده نيز به زودي سائيده مي شود براي جلوگيري از اين وضع بعضي انواع طرح هاي حذف کننده ارتعاش لازم است کلاچ بهترين جاي تعبيه اين طرح هاست اين طرح معمولا شامل فنرهاي لوله هاي و واشرهاي اصطکاکي تعبيه شده و در صفحه کلاچ مي باشد بنابراين در هنگامي که ميل لنگ به طور پيچشي ارتعاش دارد حرکت نسبي بين رويه هاي اصطکاکي و تيغه محوري به وسيله فنرهاي لوله اي امکان پذير است و نيروي ارتعاشي به وسيله واشر اصطکاکي حذف مي شود



معايب سيستم کلاچ


لرزش اتومبيل هنگام رها کردن کلاچ


به علت خسته شدن و از فنريت افتادن توپي صفحه کلاچ نيروي وارد به صفحه کلاچ خنثي شده و درنتيجه هنگام حرکت اتومبيل دچار لرزش مي شود معيوب بودن فنرهاي صفحه فشار دهنده ديسک هم همين عيب را دارد براي رفع اين عيب بايد صفحه کلاچ به طور کامل تعويض شود


 


بکسواد کلاچ


به علت تمام شدن لنت صفحه کلاچ يا چرب شدن لنت کلاچ بکسواد کرده و در نتيجه نيروي موتوربه يکديگر به طور کامل منتقل نمي شود براي رفع عيب بايد اقدام به تعويض لنت و رفع چربي روي لنت کرد


نکته : عواملي که باعث چرب شدن لنت مي شود معيوب شدن کاسه نمد جلو گيربکس و انتهاي ميل لنگ است


 


منبع : اتو حيدري


 


reference : https://autoheydari.ir/blog/


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فلسفه در کلاسِ درسِ یک مربی world seishin kyokushin kerman مرکز ماشینهای اداری آفرینش سبزوار دانلود رایگان نیاز مگ ز غوغای جهان فارغ، در خفا منم سه نقطه my observations تونل Prasath