يکي از الگوريتم هاي جديد موتور جستجوي گوگل است که مي تواند روند جستجو در موبايل يا گوشي هاي هوشمند را متحول کند. اين الگوريتم بدين صورت عمل مي کند که خزش را براساس گوشي هاي موبايل شروع مي کند و رنکينگ وب سايت هاي مختلف در موتور جستجوي گوگل براي تمام وب سايت ها چه در بستر موبايل و چه در بستر دسکتاپ بر اين اساس صورت مي گيرد.
الگوريتم Mobile First Index بدون شک تغييرات زيادي در نتايج جستجو بر روي گوگل ايجاد مي کند، از همين رو اين ويژگي به صورت تدريجي و آرام آرام در فضاي وب در حال توسعه است تا بتواند درنهايت به تجزيه و تحليل محتواهاي توليدشده و منتشرشده در وب سايت ها بپردازد.
مخفف عبارت Accelerated mobile pages يک پروژه ي تحت هدايت گوگل است که با هدف افزايش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهاي HTML عمل مي کند. AMP داراي فريم ورک متن باز است که اين مساله موجب شده تا شرکت هاي ديگر براي توليد محتوا بتوانند به راحتي از آن استفاده کنند. بنابراين مي تواند عامل بسيار مهمي براي توسعه ي الگوريتم Mobile First Index باشد. علاوه بر اين هر استانداردي که بتواند در افزايش سرعت بارگذاري صفحات وب تأثير داشته باشد مي تواند سازگاري بيشتري با الگوريتم Mobile First Index ايجاد کند. هر شيوه اي که بتواند به هدف اصلي اين الگوريتم که رضايت مندي حداکثري مشتري است کمک کند مي تواند به طور موثري در وب سايت مورد استفاده قرار گيرد.
نحوه ي کار الگوريتم Mobile First Index برمبناي تغيير معيارهاي گوگل براي رتبه بندي وب سايت ها بود بدين ترتيب که با توجه به افزايش چشمگير جستجوهاي موبايلي، رتبه بندي سايت ها براساس نسخه هاي موبايل قرار داده شده است. درحقيقت گوگل به دنبال توليد محتواي مناسب و ارائه ي اطلاعات مفيد براي کاربران گوشي هاي موبايل است. اين الگوريتم اذعان دارد که شاخص اصلي گوگل از دسکتاپ به موبايل تغيير پيدا کرده است.
با اينکه الگوريتم موبايل فرست گوگل در حال حاضر بر روي همه سايتها فعال شده، اما تاثير اين الگوريتم براي همه يکسان نيست. با ورود الگوريتم جديد ميتوان سايتها را به 4 گروه تقسيم کرد:
اگر نسخه موبايل و دسکتاپ شما يکي باشد، در اين صورت تغييري در آناليز گوگل از محتواي صفحات شما صورت نميگيرد. پس از فعال شدن اين الگوريتم، گوگل درست مانند قبل (يعني از روي نسخه دسکتاپ شما) به سايت شما امتيار ميدهد.
بعلاوه بايد اين نکته مهم را در نظر بگيريد که ريسپانسيو نبودن سايت شما از نظر سئو، يک نکته منفي است و گوگل بخاطر اين کمبود، امتياز خوبي به سايت شما نميدهد. سايت varzesh3 از نمونه وبسايتهاييست که ريسپانسيو نبوده و نسخه موبايل و دسکتاپ يکساني دارد.
الگوريتم Mobile First Index تغييري در درک گوگل از محتواي سايتهاي ريسپانسيو ايجاد نميکند، چراکه محتواي اين صفحات در نسخه موبايل و دسکتاپ يکسان است و تنها نحوه نمايش آن فرق دارد. (مانند سايت زوميت)
در اينجا بايد به يک نکته مهم اشاره کنيم؛ اگر سايت شما ريسپانسيو باشد ولي در دو نسخه موبايل و دسکتاپ محتواي يکسان نداشته باشد يعني بخش مهمي از محتوا در موبايل با استفاده از CSS پنهان شده باشد، ممکن است جايگاه سايت پس از اعمال الگوريتم موبايل فرست، دستخوش تغيير شود.
حالا که با زير و بم الگوريتم جديد گوگل آشنا شديد، نوبت به سوالاتي ميرسد که ممکن است در بين راه برايتان پيش آمده باشد.
آيا گوگل براي موبايل، ايندکسي جداگانه در نظر گرفته است؟
عده زيادي گمان ميکنند گوگل يک ايندکس براي دسکتاپ و يک ايندکس براي موبايل دارد و وقتي ميخواهد سايت شما را آناليز کند، هر دو را به کار ميگيرد؛ اما از اين پس، معيار اصلي براي ارزيابي محتواي سايت شما، تنها نسخه موبايل خواهد بود. بنابراين گوگل يک ايندکس دارد و آن هم ايندکس نسخه موبايل است.
از کجا بفهميم الگوريتم ايندکس موبايل براي سايت ما فعال شده؟
جالب است بدانيد که برخلاف الگوريتمهاي پاندا و پنگوئن، گوگل در ابتدا الگوريتم مختص موبايل خود را تنها براي عده کمي از سايتها فعال کرد. انتشار تدريجي اين بهروزرساني به اين دليل بود که اکثر سايتها براي موبايل بهينه نبودند.
ولي رفته رفته اين الگوريتم براي تمامي سايتها فعال شد و پيامي مبني بر اين بهروزرساني در ابزار Search Console گوگل ظاهر شد. در حال حاضر (دسامبر سال 2018) اين الگوريتم براي همه سايتهاي وب فعال شده است.
درباره این سایت