جعبه دنده‌هاي CVT


CVT     يا Continuously Variable Transmission     به معني سيستم انتقال قدرت متغير است. اولين CVT در سال 1986 به ثبت رسيد. تکنولوژي اين نوع گيربکس در سال‌هاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است تا آنجا که امروزه چندين کارخانه خودروسازي از جمله جنرال‌موتورز، آئودي، هوندا و نيسان از اين تکنولوژي در خودروهاي جديد خود استفاده کرده‌اند و برنامه تحقيقات گسترده‌اي را هم براي بهبود بازده اين نوع گيربکس در دستور کار دارند. 


هنگامي که در يک خودرو و در شرايط عادي راننده اقدام به تعويض دنده مي‌کند اين عمل در گيربکس موجب درگير شدن دو چرخ دنده با اندازه‌ها و تعداد دندانه‌هاي متفاوتي مي‌شود. درگير شدن اين چرخ دند‌ه‌هاي متفاوت سبب بوجود آمدن ضريب دنده‌هاي گوناگون (متناسب با تعداد دندانه‌ها و قطر چرخ دنده) مي‌شود و گشتاور و دور بر اساس اين ضريب دنده از موتور به چرخ‌ها منتقل مي‌شود.


اين نحوه درگيري چرخ دنده‌ها در جعبه دنده‌هاي دستي کاربرد دارد که در نمونه‌هاي اتوماتيک اين نسبت دنده‌ها بوسيله درگير شدن چرخ دنده‌هاي خورشيدي و سياره‌اي و قفسه نگهدارنده و چرخ دنده رينگي ايجاد مي‌شود اما در جعبه دنده‌هاي CVT خبري از اين چرخ دنده‌هاي خورشيدي و سياره‌اي و . نيست بلکه تکنولوژي و فرآيند نويني در حال رخ دادن در زير پوسته اين سيستم‌هاي انتقال قدرت است.


 



 


مزايا : ?



مزاياياقتصادي


 از نظر مصرف سوخت مي‎توان گيربکس‎هاي CVT را نسبت به انواع رايج جعبه‎دنده‎ها مقرون به صرفه‎تر دانست . حين حرکت در بزرگراه‎ها و جاده‎هاي بين شهري، عقربه دور موتور در خودروهاي مجهز به گيربکس ضريب متغير پيوسته معمولا در پايين‎ترين سطح ممکن نگه داشته مي‌شود که اين مورد از منظر مصرف سوخت بسيار سودمند است.


انتقال بهينه نيرو


 


با گيربکس CVT خودروي شما همواره در دنده صحيح قرار دارد؛ برخلاف جعبه دنده‎هاي اتوماتيک معمولي و يا حتي گيربکس‎هاي دستي، سي وي تي‎ها برنامه ريزي شده‎اند تا سرعت و قدرت پيشرانه را درست متناسب با همديگر نگاه دارند.


ساختمان ساده‎تر


تعداد اجزاي به کار رفته در گيربکس CVT نسبت به جعبه دنده‎هاي معمولي کمتر است. بجاي استفاده از يک سري از چرخ دنده‎هاي مختلف، دو پولي و يک تسمه در اين نوع جعبه دنده وظيفه اصلي انتقال نيرو را انجام مي‎دهند.بدين ترتيب با جابجايي پولي‎ها ضرايب دنده هم تغيير مي‎کنند. ساده‎تر بودن ساختمان مکانيکي به معناي تمايل کمتر به خراب شدن نيز هست.


وزن کمتر


به دليل ساده‎تر بودن اجزاي جعبه دنده، معمولا گيربکس CVT سبک‎تر و جمع و جورتر از گيربکس‎هاي اتوماتيک متعارف است. حداقل مزيت اين امر کاهش مصرف سوخت خودرو به دليل وزن خالص کمتر آن است.


تعويضنرمتردندهها


برخلاف گيربکس‌هاي دستي و اتوماتيک متعارف، به دليل آنکه سي وي تي‎ها هيچ چرخ دنده‎اي ندارند، بنابراين تعويض ضرايب دنده از صفر تا صد به صورت کاملا يکنواخت و به نرمي انجام مي‎گيرد.


 





معايب : ?


گاهي اوقات به نظر مي‌آيد که درست کار نمي‎کنند


 


برخي از انواع گيربکس CVT طوري برنامه‎ريزي شده‎اند که راننده گمان مي‎کند گويا به درستي کار نمي‎کنند. فقدان هرگونه تعويض دنده‎ي مرحله به مرحله در اين نوع جعبه دنده‎ها باعث مي‌شود راننده نسبت به صحت عملکرد آنها دچار سوء تفاهم شود و گمان کند که جعبه دنده مشکل پيدا کرده است


عملکرد پر سر و صدا


 


برخي راننده ها نسبت به هنگ کردن جعبه دنده‌هاي سي وي تي در دور موتورهاي بالا شکايت دارند. اين عمل با افزايش بيش از حد دور موتور همراه شده و سر و صداي ناخواسته زيادي را ايجاد مي‎کند. اين حالت متاسفانه جزو ويژگي هاي ذاتي گيربکس‎هاي CVT به شمار مي‎رود.


عملکرد غير مهيج


سخت است در برابر اين جمله يعني: «سي وي تي‎ها اصلا مهيج نيستند» بتوان جبهه گرفت. به طور حتم گيربکس‎هاي سي وي تي مفيد و کارا هستند اما تُستر روي کابينت آشپزخانه نيز جزو وسايل مفيد است و صرفا به خاطر سودمند بودنش نمي‎تواند مهيج هم باشد. بنابراين هيچ آواز حماسي در مدح گيربکس سي وي تي از دهان‎ها بيرون نخواهد آمد.


قابليت به کارگيري محدود


حتما شما هم مي‌دانيد که گيربکس‎هاي CVT بيشتر در خودروهاي خانوادگي و اقتصادي کاربرد دارند تا انواع عملکرد بالا و اسپرت. اين گيربکس‎ها توانايي انتقال گشتاورهاي بسيار بالا را ندارند و بنابراين هنوز نمي‌توان به طور گسترده و در هر خودرويي از آنها بهره برد.


تعميرات نسبتا پر هزينه


هزينه‎هاي جاري نگهداري از يک گيربکس CVT معمولا کم است اما وقتي نياز به يک تعمير واقعي پيدا کند، به دليل لوازم يدکي گران قيمت، هزينه تعميرات بالاتري نيز خواهد داشت. همچنين يافتن تعميرکار ماهر اين گيربکس‎ها نيز اصلا ساده نيست.


 


منبع : اتو حيدري


 




 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مهران موزیک دیجیتال مارکتینگ Johnny فرکتال هنر وبلاگ پاکدلها (تحت نظر سایت پاکدلها) Erica اقیانوسی به عمق چند میلی متر جنبش فلق 6301 bearing - ydbearing.net صفحه پرداخت