نحوه چک کردن لنت خودرو





لنت ترمز از جمله مهمترين بخش هاي سيستم ترمز خودرو است و با فشردن پدال ترمز توسط راننده با ديسک هاي چرخ درگير شده و باعث کاهش سرعت خودرو مي گردد    .  نحوه کار سيستم ترمز به اين صورت است که ابتدا راننده پاي خود را روي پدال ترمز مي فشارد. اين فشار باعث مي شود روغن ترمز به درون کاسه لنت و سيستم ترمز چرخ هدايت شود و لنت ها را به جلو هل دهد. سپس لنت ها در اثر نيروي اصطکاک ايجاد شده بين ديسک و لنت، به سرعت داغ شده و در نهايت باعث کاهش سرعت حرکت چرخ ها و ايستادن کامل خودرو مي گردند.


در گذشته لنت ترمز از آزبست يا پنبه نسوز ساخته مي شد که امروزه به سبب دارا بودن مواد سرطان زا در آزبست، استفاده از اين ماده در صنعت خودرو سازي ممنوع شد و به همين دليل امروزه لنت ها از مواد ديگري تشکيل شده اند. امروزه بهترين نوع لنت ترمز که از عمر و کارايي نسبتا بالايي نيز برخوردار مي باشد، لنت هاي سراميکي مي باشند که از قيمت بالايي نيز برخوردار مي باشند.


طبق گزارش اتو حيدري سيستم ترمز در خودرو داراي دو مکانيزم ديسکي و کاسه ‌اي است. اين سيستم با استفاده از فشار هيدروليک در داخل مدار که توسط روغن ايجاد مي ‌شود، لنت ‌ها را به سطح ديسک يا کاسه فشار مي ‌دهد تا کاهش سرعت صورت گيرد. در سيستم ‌هاي قديمي ترمز‌هاي کاسه ‌اي براي تعويض لنت ترمز استفاده مي ‌شدند و معمولا تا زماني ‌که راننده حس نمي ‌کرد قدرت ترمزگيري کاهش يافته است يا ترمز زير پايش خالي مي ‌کند، اقدام به تعويض نمي ‌کرد که معمولا روش درستي براي تعويض لنت ترمز نبود.


اما روشي براي پي بردن به تمام شدن لنت وجود دارد. تمام سيستم ‌هاي هيدروليکي ترمز داراي مخزن روغن هستند، مشروط بر آن ‌که سيستم، نشتي روغن نداشته باشد اگر سطح روغن ترمز کاهش يابد، نشانه اتمام لنت ترمز است.


اگر تابه‌حال با خودرو مجهز به سيستم ترمز ABS مجبور به توقف شديد شده باشيد، مثل خودرهاي MVM و CHERY مسلما لرزش پدال ترمز را تجربه کرده‌ايد. علت اين امر تماس‌هاي سريع و ممتد لنت با روتور بوده که ايجاد لرزش مي‌کند. اگر با چنين وضعيتي در هنگام ترمزهاي عادي مواجه شديد، سيستم ترمز خودرو شما مشکل دارد.





به‌طور کلي وجود لرزش در پدال ترمز به‌معناي سطح ناهموار روتور بوده که اين بازخورد را به راننده منتقل مي‌کند. روتورها معمولا تحت فشار بسيار زياد، دچار تغيير شکل مي‌شوند. گرماي ناشي از اصطکاک در زمان ترمزهاي شديد براي مثال در هنگام رانندگي در مسيرهاي شيب‌دار مي‌تواند شکل روتور را تغيير دهد.


اگر شما اخيرا فشار زيادي را به سيستم ترمز خودرو وارد نکرده‌ايد ولي همچنان در پدال ترمز خود احساس لرزش مي‌کنيد، شايد چرخ‌هاي شما بالانس نباشد. براي رفع مشکل در هنگام لرزش پدال ترمز، به مکانيک مراجعه کنيد.


گام اول: ترمزها را بازديد کنيد 


همانطور که در ابتدا اشاره کرديم، لنت ترمز جلو استاندارد، در يک رانندگي اصولي حدود 35 هزار کيلومتر دوام دارد. با نزديک‌شدن به اين کارکرد بهتر است اقدام به بازديد لنت‌هاي جلو کنيد. براي انجام اين کار کافي است پس از باز کردن يکي از چرخ‌هاي جلو، وضعيت لنت‌ها را بررسي کنيد. محل قرارگيري لنت‌هاي ترمز جلو ديسکي دقيقا در ميان ديسک و مجموعه کاليپر بوده و ضخامت آن کاملا قابل مشاهده است. اگر ضخامت لنت کمتر از 20 درصد ميزان اوليه باشد، زمان تعويض آن فرا رسيده است (براي مقايسه ضخامت از يک لنت نو استفاده کنيد)


گام دوم: علائم اتمام لنت ترمز را بشناسيد


 سوت کشيدن‌هاي مکرر، افت توان ترمزگيري به همراه لرزش محسوس، پايين آمدن سطح روغن ترمز در مخزن، فعال‌شدن بي‌مورد  ABS، نياز به فشار مضاعف و افزايش مسافت و زمان توقف از جمله علائمي هستند که به وضوح از پايان عمر لنت خبر مي‌دهند. زماني که لنت‌هاي عقب هم قصد وداع داشته باشند، لرزش و صداي اضافي از چرخ‌هاي عقب را حس خواهيد کرد. نکته مهم اينجاست که شما پيش از ظاهرشدن بسياري از اين علائم بايد با بازديد لنت‌ها، زمان مناسب تعويض را تشخيص دهيد.


گام سوم: شروع کار


 براي تعويض لنت‌هاي ترمز جلو ديسکي، ابتدا بايد خودرو را روي يک سطح صاف متوقف کرده و ترمز دستي را بکشيد و براي ايمني بيشتر چند آجر پشت و جلو چرخ‌هاي عقب قرار دهيد. دستکش‌هاي ضخيم به دست کرده و از ماسک استفاده کنيد چرا که پودر لنت و روغن ترمز حاوي موادي سمي هستند که براي بدن بسيار مضرند. لوازم مورد نياز شامل ست آچار معمولي، آچار بکس، يک انبر کلاغي و يک خرک با ارتفاع مناسب است تا نيازي به انجام کار روي جک نباشد، چراکه فعاليت زير خودرويي که تنها بر جک استوار شده است، به هيچ وجه ايمن و با استاندارد‌هاي کاري مطابق نيست. يک قطعه چوب با ضخامت دو لنت ترمز نو هم تهيه کنيد. پيش از شروع به کار، ابتدا سطح روغن ترمز را بازديد کنيد، مخزن ترمز در اکثر خودرو‌ها روي مجموعه بوستر ترمز و در سمت چپ محفظه موتور (سمت راننده) قرار دارد. اگر با لنت ترمز کهنه سطح روغن در حالت نرمال قرار گرفته است، روغن مجموعه زياد بوده و با قرار گرفتن لنت نو ممکن است روغن از مخزن سر ريز شود. بنابراين با استفاده از يک سرنگ مقداري از روغن مخزن را خارج کنيد تا سطح آن پايين بيايد و سپس در آن را ببنديد. توجه کنيد که روغن ترمز به هيچ وجه روي رنگ بدنه خودرو نريزد چراکه روغن ترمز خاصيت شديدي در خوردن و از بين بردن رنگ دارد. در صورت آلوده شدن هر قسمت از بدنه خودرو يا دست شما به روغن ترمز، آنجا را با آب بشوييد چراکه روغن ترمز به هيچ وجه از مشتقات پايه نفتي تشکيل نشده و در اصل يک مايع با ويژگي مناسب سيستم ترمز و آب نيز بهترين حلال آن است. 



 


چند نکته مهم پاياني


هرگز لنت‌هاي ترمز مستعمل را به همراه زباله‌هاي خانگي رها نکنيد، آنها را به نمايندگي‌ها يا تعميرگاه‌هاي معتبر تحويل دهيد تا با روش خاص خود لنت‌ها را از بين ببرند.


دستمال يا دستکش‌هاي آلوده به گرد لنت را نتکانيد چون بسيار خطرناک است. آنها را با دقت بشوييد و يا دور بيندازيد.


بعد از تعويض لنت، روغن اضافي داخل سرنگ را با دقت داخل مخزن روغن ترمز خالي کنيد، مراقب باشيد که درون مخزن حباب ايجاد نکنيد. 4?موقع رانندگي با لنت‌هاي نو احتياط بيشتري به خرج داده و آرام ترمز بگيريد تا لنت‌هاي نو هماهنگ شوند و سايش منظم داشته باشند.


در کيلومتر‌هاي آغازين حرکت با لنت‌هاي نو به دليل مماس بودن لنت‌ها با ديسک يا کاسه ترمز، احتمال داغ و يا دودکردن لنت ترمز بسيار زياد است. در صورت بروز اين مشکل از اعمال فشار زياد به سيستم ترمز خودداري کرده و به مجموعه ترمز اجازه دهيد به آرامي خنک شود. خنک‌سازي مجموعه ترمز با آب مي‌تواند منجر به تاب برداشتن ديسک، ترک يا شکستن آن شود.


 


منبع : اتو حيدري


 


reference :   


http://autoheydari.ir/blog/


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

رزرو تالار زعفران مقیم زاده بانگ بیداری روان شناس برتر Ian پاورکده طراحی اپلیکیشن و نرم افزار برنامه نویس آکورد گیتار