به گزارش اتو حيدري استارت نخوردن خودرو يکي از رايجترين مشکلاتي است که براي اکثر رانندگان پيش ميآيد. اگر ماشين شما استارت نخورد ، علت هاي زيادي وجود دارد اما بهتر است براي تصميم درست از ساده ترين علت ها شروع کنيد تا زمان را بيهوده از دست ندهيد. با اتو حيدري همراه باشيد، تا بيشتر در مورد مشکل استارت نخوردن خودرو صحبت کنيم.
اگر مشکل از استارتر يا اتصالات پشت استارتر باشد هنگام استارت، چراغ هاي آمپر خاموش يا ضعيف نمي شوند، و فقط صداي تق شنيده مي شود .در بيشتر موارد علت استارت نخوردن،خرابي باتري است که با تعويض باتري ماشين اين مشکل حل ميگردد .اگر باتري، استارتر و سيم کشي ماشين همگي سالم بودند، احتمالا موتور ماشين قفل کرده است. اگر ميخواهيد بدانيد علت استارت نخوردن ماشين موتور ماشين هست يا نه؟ دنده را در وضعيت 5 قرار دهيد و آن را هل دهيد، اگر ماشين حرکت کرد، يعني موتور قفل نيست، ولي اگر حرکت نکرد، موتور شما قفل شده است. اين روش فقط براي گيربکس دندهاي کاربرد دارد نه اتومات .گيربکسهاي اتوماتيک به گونهاي هستند که وقتي دسته دنده (Lever) در وضعيتR ، يا D باشد، موتور استارت نميخورد. در صورت خراب شدن سلکتور گيربکس اتوماتيک، پيام وضعيت گيربکس به درستي به ECU ارسال نميشود و خودرو استارت نميخورد.
طبق تحقيقات مديران خودرو علت قفل شدن موتور به سه عامل بستگي دارد.
شکستگي و چسبيدگي ياتاقانها و يا تاقانهاي شاطونها
جمع شدن آب زياد سر پيستونها و محفظه احتراق، که به علت سوختن واشر سر سيلندر است.
شکستن استارت يا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلاي دنده فلايويل
اگر سوخت مسدود باشد، بنزين به موتور نميرسد. و اين باعث ميشود ماشين نتواند سوخت مورد نيازش را دريافت کند. هاي سوخت بايد هر 15-20 هزار کيلومتر عوض شوند. پس حواستان به تعويض سوخت باشد. امروزه به خاطر استفاده از اتانول در بنزين، بسيار کمتر از گذشته شاهد يخ زدگي بنزين در روزهاي خيلي سرد زمستان هستيم ولي با اين وجود رطوبت هوا مي تواند وارد باک خودرو شده و در اثر سرماي محيط به مايع تبديل شود و بواسطه پمپ بنزين وارد لوله هاي انتقال سوخت شده و باکاهش دما منجمد شده و باعث مسدود شدن سيستم انتقال سوخت شود. از اين رو در فصل سرما و به ويژه در مناطق سردسير باک بنزين را هميشه پر يا حداقل نيمه پر نگه داريد.
خالي کردن باتري رايج ترين علت براي استارت نخوردن خودرو مي باشد. باتري ماشين به دلايل زيادي دچار اين معضل مي شود؛ ممکن است شما يکي از چراغهاي خودرو را براي تمام شب روشن گذاشته باشيد يا يکي از سيمها دچار اتصالي شده و باتري را خالي کرده باشد يا حتي ممکن است بخار آب حاصل از کارکرد پيشرانه موجب زنگ زدگي سرباتريها شده و جريان الکتريسيته را مختل کرده باشد.
اگر خود باتري مشکل اصلي باشد در صورت ضعيف بودن باتري در هنگام استارت زدن صداي ضعيف استارتر را خواهيد شنيد که باتري نميتواند جريان برق کافي براي روشن کردن خودرو را در اختيار آن قرار دهد؛ در اين وضعيت اگر به عمل استارت زدن ادامه دهيد بعد از مدت کوتاهي صدا ضعيف و ضعيفتر شده و در آخر به هنگام استارت زدن هيچ صدايي از داخل پيشرانه نخواهيد شنيد و حتي صفحه کيلومتر هم خاموش خواهد شد.
در اين زمان مي توانيد با استفاده از کابل مخصوص که توانايي انتقال شدت جريان 60 تا 80 آمپر را داشته باشد عمل باتري به باتري را انجام دهيد، اگر با اين کار خودرو روشن شد، پس مطمئناً مي توان گفت باتري شما خالي کرده است، در اين صورت اتصالات سر باتري را تميز کرده و باتري را تعويض کنيد. همانطور که اشاره شد ممکن است به دلايلي سرباتريها سولفاته يا دچار زنگ زدگي شوند، در چنين وضعيتي ميتوانيد با سولفات مس که مادهاي سبز يا فيروزهاي رنگ است اتصالات باتري را تميز نماييد.
نهايتا بروز مشکل يا به اصطلاح ارور (Error) در سيستم برقي خودرو که به دلايل بسياري از جمله مشکلات امنيتي رخ مي دهد مي تواند موجب روشن نشدن خودرو شود. در چنين وضعيتي در بيشتر خودروها مانند MVM و CHERY، ايراد بر روي نمايشگر روبروي راننده نشان داده مي شود و اغلب در اين موارد بايد حداکثر تا 20 دقيقه صبر نماييد تا سيستم امنيتي مجددا اجازه استارت زدن به شما بدهد. خودروهاي داراي قابليت روشن شدن از راه دور يا داراي سيستم تشخيص هويت بيشتر مستعد چنين مشکلات امنيتي هستند.
طبق گزارش و تحقيقات انجام شده توسط مديران خودرو استارت نخوردن خودرو يکي از رايجترين مشکلاتي است که رانندگان باهاش مواجهه ميشوند. که ما در اين مقال سعي کرديم شما را با حل اين مشکل آشنا کنيم.اميدواريم با مطالعه اين مقاله مناسبترين روش را براي تشخيص استارت نخوردن خودرو خود انتخاب کنيد. اتو حيدري از شما براي مطالعه اين مقاله سپاس گذار است.
منبع : اتو حيدري
reference : https://autoheydari.ir/blog/
درباره این سایت